Saturday, 4 October 2014

Idea Perniagaan


1.0 PENGENALAN
Bagi memenuhi kehendak kursus BPME 2013- Kemahiran dan Gelagat Keusahawanan, para pelajar diwajibkan untuk melaksanakan satu projek yang berkaitan dengan kursus tersebut. Jawatankuasa telah dibentuk memutuskan untuk mengadakan projek keusahawanan iaitu aktiviti jualan produk secara online. Projek tersebut bertujuan untuk memberi peluang dan mendedahkan pelajar kepada bidang keusahawanan. Selain itu, projek yang bakal dilaksanakan ini adalah bertujuan untuk memupuk sikap kerjasama antara pasukan serta komunikasi dengan pihak yang terlibat. Hal ini akan mendedahkan pelajar terhadap dunia perniagaan yang sebenar khususnya dalam bidang keusahawanan. Selain itu, projek ini akan menjadi wadah terbaik kepada pelajar untuk mengaplikasikan teori yang dipelajari di bilik kuliah.
Di Malaysia, berikutan keadaan cuaca yang tidak menentu iaitu kadangkala hujan dan kalangkala panas menyebabkan masalah kepada para pelajar untuk menjalani aktiviti luar sekiranya tidak memiliki alat perlindungan seperti payung. Penyelesaian terhadap masalah ini telah mencetuskan idea untuk melaksanakan perniagaan yang berorientasikan produk iaitu penjualan payung. Perniagaan yang ingin dilaksanakan ialah berbentuk perkongsian, melibatkan sepuluh orang ahli dan juga merupakan rakan kongsi dalam perniagaan ini. Selain itu, perniagaan ini juga menjalinkan kerjasama dengan pembekal, iaitu pengeluar produk payung untuk membekalkan produk bagi aktiviti perniagaan tersebut.
Melalui kertas kerja ini segala aspek pentadbiran, pemasaran, operasi dan kewangan akan diterangkan dengan jelas mengenai perlaburan setiap pekongsi bagi pembiayaan modal permulaan perniagaan ini. Selain itu, perancangan yang teliti dan professional yang menjadi kunci utama perniagaan ini menjamin potensi perniagaan pada masa hadapan dan malah dapat menyumbang kearah perkembangan ekonomi.

2.0 KONSEP PERNIAGAAN
Konsep perniagaan yang diketengahkan dalam kumpulan kami adalah konsep perniagan secara atas talian (online) iaitu menjalankan urusniaga menjual produk kepada pengguna akhir melalui internet tanpa perlu keluar rumah. Kami memilih konsep ini kerana ia berbeza dan mempunyai kelainan kerana tempat urusniaganya yang strategik iaitu di alam maya dan masa urusniaga yang fleksibel kerana perniagaan ini dapat dijalankan pada bila-bila masa setiap waktu dan dimana saja kita berada dan berpotensi memperoleh pendapatan tanpa had kerana risikonya yang  agak minimum tetapi hasil pulangan yang tinggi berbanding membuka gerai, ini kerana membuka gerai yang kecil sekalipun memerlukan modal dan risiko yang tinggi berbanding kedai atas talian yang kami jalankan. Selain itu, konsep Perniagaan secara atas talian yang kami bawakan ini membawa kami kepada ramai pelanggan di seluruh dunia
Perniagaan ini adalah merupakan rangka niaga yang menjual pelbagai jenis payung. Perniagaan ini akan menjadikan para pelajar sebagai fokus utama memandangkan keadaan cuaca di Universiti Utara Malaysia (UUM) yang tidak menentu. Perniagaan ini dapat direalisasikan menjadi perniagaan kecil oleh kumpulan kecil kami dengan membuat beberapa kelainan dan kelebihan daripada pesaing iaitu menyediakan perkhidmatan jalur lebar (internet) kepada pelanggan yang berkunjung dalam laman web kami. kami akan membuat promosi untuk memberitahu orang ramai bahawa kami telah mempunyai laman perniagaan sendiri dan kewujudan produk kami untuk menarik pelanggan dalam masa yang singkat. Selain itu, kami menyediakan perkhidmatan cash on delivery supaya dapat menarik lebih ramai pelanggan.  Pihak kami akan memastikan bahawa mutu produk yang sedia ada, perkhidmatan yang mesra dan memenuhi permintaan pelanggan.

3.0 RANCANGAN PENTADBIRAN
3.1 Strategik Organisasi
Kami telah merancang beberapa strategi yang efisien dalam organisasi agar matlamat yang dirancang akan tercapai. Antara strategi-strategi yang akan dilaksanakan adalah:
·         Kami akan mentadbir perniagaan kami secara sistematik dalam semua aspek termasuklah dalam bahagian pentadbiran, kewangan, pemasaran dan operasi.
·         Kami akan mengutamakan hak pelanggan.

3.2 Carta Organisasi
PENGURUS BESAR
GEETHAN A/L ARUMUGAM

PENGURUSAN
PENTADBIRAN

NAVEENA A/P PACHAYMUTHU

PENGURUSAN
KEWANGAN

TAN JIANG MIN

PENGURUSAN
OPERASI

RUZANA Bt. MOHD KASSIM
PENGURUSAN
PEMASARAN

LIEN YEE CHEN


PENOLONG PENGURUS

NORFAIZAH BINTI AZHAR

PENOLONG

SITI NORFARAHIN BINTI RAMLAN
PENOLONG

NAZRIAH BINTI MANSOR
PENOLONG

HO JIA YEN

PENOLONG

LIM SIEW HONG
 















4.0 RANCANGAN PEMASARAN
4.1 Perkhidmatan dan harga yang ditawarkan
Perniagaan kami menyediakan dua jenis produk payung iaitu semi payung dan auto payung di mana mempunyai pelbagai pilihan mengenai corak dan warna.
4.2 Kumpulan Sasaran
Kumpulan yang disasarkan adalah pelajar, pekerja pejabat di Universiti Utara Malaysia atau penduduk yang berdekatan.
4.3 Anggaran bilangan pelanggan sehari/seminggu/sebulan
Bilangan pelanggan yang dianggarkan dalam sehari adalah 3. Dalam seminggu pula seramai 21 pelanggan dan sebulan seramai 90 pelanggan yang akan membuat tempahan.
4.4 Kaedah Promosi
Untuk mempromosikan produk kami, kami akan menggunakan kuasa rangkaian sebagai alat untuk memberi kesedaraan kepada orang ramai tentang produk ini. Di samping itu, kami akan memberi perkhidmatan percubaan kepada pelanggan yang berminat sebelum membuat tempahan supaya mereka dapat melihat dan beryakin dengan  kualiti produk kami.
4.5 Saluran agihan yang digunakan
1. Pengeluar----> Peruncit----> Agen----> Pengguna Akhir


5.0 RANCANGAN OPERASI
5.1 Carta aliran perniagaan
Mengambil stok (payung) daripada pembekal
¯
Mempromosikan produk dengan pelbagai cara
¯
Menerima tempahan daripada pelanggan
¯
Mengenal pasti tempahan-tempahan yang diterima
¯
Proses pembungkusan
¯
Proses penghantaran produk kepada pelanggan
¯
Pembayaran diterima daripada pelanggan semasa penghantaran produk
5.2 Waktu operasi perniagaan
Oleh sebab perniagaan kami adalah dijalankan secara atas talian (online), oleh itu kami akan menerima tempahan daripada pelanggan pada bila-bila masa sahaja melalui panggilan telefon dan mesej-mesej yang ditinggalkan pada laman web yang berkenaan. Selepas menerima tempahan daripada pelanggan, kami akan membuat pembungkusan dan menghantarkan produk kepada pelanggan dengan secepat mungkin, iaitu selewat-lewatnya tiga hari daripada hari tempahan diterima. Masa penghantaran produk kepada pelanggan adalah dari 5:00 pm hingga 10:00 pm.
5.3 Anggaran bilangan tempahan
Kami membuat anggaran akan menerima tempahan sebanyak tiga kaki payung pada setiap hari. Maka dalam masa sebulan, kami akan menerima sebanyak 90 tempahan daripada pelanggan.

6.0 RANCANGAN KEWANGAN
6.1 Anggaran Jualan
Bil
Perkara
Jumlah (RM)
1
Anggaran modal (10 x RM 30)
300.00
2
Anggaran jualan (20 x RM 17)
340.00
3
Anggaran belian (20 x RM 15)
300.00

Anggaran keuntungan
40.00















No comments:

Post a Comment

Transparent Teal Star